Den magiske 4-ern i matte

Jeg må sukke hver gang jeg ser en artikkel om det nye mattekravet for lærerutdanningene som gjelder fra kommende studieår. Regjeringen sier i ”Lærerløftet” at de ønsker gode lærerstudenter og foreslår derfor å øke opptakskravene. De ønsker altså å øke inntakskvaliteten.  Dette gjør de samtidig med at utdanningen blir femårig master for alle nivåer i skolen. Det er KJEMPEFINT at Regjeringen ønsker å styrke lærerutdanningen og gi læreryrket mer prestisje, men de bommer med medisinen. At man kan være så naive å tro at 4-ern i matte fikser alt.

La meg først starte med dagens inntakskvalitet, altså karakterene til studentene som søker  på lærerutdanningene. NIFU-rapport 31/2014 om lærerutdanningene viser at det er stor stabilitet i søkernes karaktergrunnlag. Studentene som søker integrert lektorutdanning har 43,9 karakterpoeng og klart flest poeng blant lærerutdanningene. Dette viser at utdanningen tiltrekker seg studenter med solid faglig bakgrunn.

Grunnskolelærerutdanning-studenter har også relativt mange karakterpoeng, og ligger litt høyere enn høyere utdanning generelt, 41,7 karakterpoeng, og godt over opptakskravet på 35 karakterpoeng. Jeg vil med dette påstå at vi har relativt god inntakskvalitet på våre lærerstudenter, som Regjeringen ønsker seg.

Men det er en svak gjennomføringsgrad, til tross for sterkt opptaksgrunnlag. På den integrerte lektorutdanningen er det i underkant av 40 % som gjennomfører. Her mener jeg en av de store utfordringene ligger for dagens lærerutdanninger; å få studentene som søker til å faktisk komme ut i andre enden som lektorer og lærere. Det tror jeg neppe løses med en 4-er i matte når inntakskvaliteten er såpass god som den faktisk er.

Jeg tror vi må innse at dagens lærerstudenter ikke er så dårlige som politikerene skal ha det til. Og politikerene må innse at de ikke er gode eller dårlige lærere når de søker via Samordna Opptak på våren. Det er ikke mattetimene på videregående som gjør de til gode lærere. Det er det en god utdanning som gjør. Politikerne må ha tillit til at  institusjonene selv evner å sørge for at vi får kompetente yrkesutøvere. Oppfølging, veiledning, god praksis og skikkethetsvurdering er noen elementer i en god lærerutdanning. Det er ikke gitt at alle skal bestå. Men med en slik lærerutdanning kan man bli en skikkelig god lærer i sine fag – selv med en 3’er i matte. Jeg ønsker meg  derfor heller ha høyere faglige krav i utdanningen enn å heve terskelen til å komme inn.

Når inntakskvaliteten er såpass god, er det andre virkemidler som må til for å styrke lærerutdanningen. Det er andre virkemidler som må til for å gi utdanningen og yrket mer prestisje. Virkemidler som ikke går utover rekrutteringen til utdanningen.
Karakterkravet løser ikke lærermangelen. 4-ern er ikke så magisk som Isaksen ønsker den skal være.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s